Ajankohtaista
Blogit, uutiset ja tiedotteet
Video: Tiedon lukutaito Proshade-hankkeessa
Tiedon lukutaito ja jaettu päätöksenteko ovat polku kustannusvaikuttaviin ja laadukkaisiin hoitopäätöksiin. PROSHADE-tutkimushankkeen tavoite on edistää taloudellisesti kestävää, laadukasta ja jaettuun päätöksentekoon perustuvaa terveydenhuoltoa....
Tiedon lukutaidon monet muodot 8.9.2021
LITERACY-ohjelman hankkeet kokoontuvat lukutaitopäivän tapahtumaan 8.9. klo 14-16. Tapahtumassa kuulet ohjelman hankkeet tarkastelevat tiedon lukutaitoa. Tule mukaan ilmaiseen webinaariin. Ohjelma ja lisätiedot:...
Terveyteen ja hyvinvointiin liittyvien teknologioiden käyttövalmiuksien mittari käännetään suomeksi
Terveyteen ja hyvinvointiin liittyvien teknologioiden käyttövalmiuksien -mittari käännetään suomeksi PROSHADE-hankkeessa vuonna 2021. Mittaria käytetään kyselytutkimuksessa, jonka kohderyhmänä ovat epilapsiaa sairastavat potilaat ja heitä hoitavat terveydenhuollon ammattilaiset.
Hoito on parempaa kun potilas pääsee ääneen
Potilaan kyky tunnistaa, etsiä, arvioida ja käyttää tietoa on yhteydessä hänen mahdollisuuksiinsa osallistua hoitopäätöksiä tehtäessä. Digitaaliset palvelut voivat olla tässä avuksi.
Digi ja sote – terveyttä kaikille vai vain digiosaajille?
PROSHADE-hankkeessa pureudumme tietoon ja tiedon käsittelyyn liittyviin mekanismeihin, joilla voi olla oma roolinsa joko terveyserojen purkamisessa tai niiden pönkittämisessä.
Tarpeettomia tutkimuksia ja hoitoja?
Ylitutkimisen ja -hoidon yleisyyttä Suomessa ei tunneta, mutta aiheeseen on kiinnitetty yhä enemmän huomiota. Mitä vähemmän käytämme resurssejamme vähäistä hyötyä tuottaviin terveydenhuollon toimiin, sitä enemmän jää suunnattavaksi enemmän terveyshyötyä tuottaviin palveluihin.
Ennakoivat sote-palvelut – Kuinka paljon on tarpeeksi ja miten sitä mitataan?
Ennaltaehkäisevien toimien kustannukset voidaan laskea tarkasti, mutta niiden kaikkia vaikutuksia ei voida koskaan ennustaa samalla tarkkuudella. Ennaltaehkäiseviin toimiin kannustaminen ylhäältä päin on ongelmallista, jos asiakkaan ääni jää kuulumattomiin.